wtorek, 12 maja 2020

Festung Breslau 1945. Oni tworzyli „most powietrzny” do twierdzy – Czesi przypomnieli zdjęcia. Część I

W drugiej połowie kwietnia 1945, po upadku lotniska na Gądowie, ciężar zaopatrywania Festung Breslau spadł na barki samolotów bombowych, zrzucających zasobniki na spadochronach i szybowców transportowych. Junkersy Ju-52 stawały się bezużyteczne.



Jednym z głównych lotnisk używanych przez Gruppe Herzog było Vysoké Mýto w dzisiejszym kraju pardubickim. Jednostka przeznaczona do zaopatrywania Wrocławia wyposażona była w samoloty typów Do 17, He 111, Ju 87 oraz szybowce transportowe. W dniu zakończenia wojny Niemcy większość pozostałych oraz sprawnych maszyn spalili i samochodami udali się w kierunku zajmujących zachodnią część Czech wojsk amerykańskich (udało im się tam dotrzeć ale i tak zostali przekazani wojskom radzieckim).



Skąd Czesi mają zdjęcia samolotów zaopatrujących Festung Breslau? Wykonał je nielegalnie pod koniec kwietnia 1945 roku miejscowy fotograf Jan Popelka. Ukrył się w tym celu w ciężarówce jadącej wzdłuż lotniska w kierunku na Litomyšl. Samoloty w ciągu dnia stały zamaskowane wzdłuż skraju lasu i drogi (dzisiejsza I/35).



Na zdjęciach bombowce typu Heinkel He 111. Przez jednym z nich tablica z … zakazem fotografowania. Karą bynajmniej nie był mandat.


Zdjęcia przypomniał portal idnes.cz