środa, 24 marca 2021

Ilustrowana historia Wrocławia. Jak powstawał i był produkowany najsłynniejszy wrocławski pojazd wojskowy II wojny światowej?

 

Produkcja seryjna Sd.Kfz.9

„Dolmel, kto dziś pamięta o tym wrocławskim zakładzie (…)

Okazało się, że traktory produkowane w FAMO można doskonale wykorzystać do transportu wojskowego wyposażenia lub przewożenia artylerii. W 1936 r. powstał w fabryce prototyp największego z rodziny niemieckich ciągników półgąsienicowych Sd.Kfz.9 (Sonderkraftfahrzeug 9). Po wybuchu wojny FAMO przejęło podwarszawskie wówczas zakłady URSUS. W obu zakładach produkowano na potrzeby wojska pojazdy wojskowe, amfibie, remontowano czołgi.” gazetawroclawska.pl  Prototypy  powstawały jeszcze w roku 1938.


 

FAMO (Fahrzeuge und Motorenwerke) produkowało lekkie czołgi a następnie całą serię armat samobieżnych i niszczycieli czołgów (pojazdów bezwieżowych, a więc tańszych i takich, na których można było zamontować armatę większego kalibru). Jednak najbardziej znanym produktem był właśnie ciężki ciągnik półgąsienicowy Sd.Kfz.9 nazywany po prostu „FAMO”. Był używany przez armię niemiecką oraz sojuszniczą rumuńską – stąd oglądać go można w muzeum w Bukareszcie wikipedia.org.




Dygresja ...

„Czarnek: W podręcznikach pisze się "naziści". Powinno być "Niemcy" rp.pl

Hmm … w większej części Europy Środkowej i Wschodniej (Węgry, Bułgaria, Słowacja itd.) rządziły w czasie wojny partie odwołujące się wprost do ideologii i symboliki nazistowskiej, mające na rękach krew a na sumieniu zbrodnie wojenne i przeciw ludzkości. Te kraje chętnie by o tym zapomniały? Mamy ochotę im pomóc w amnezji? Bo Niemców chwilowo znowu nie lubimy a Węgrów owszem? Nas nie mordowali ale Żydów tak. Co mają o sobie napisać Węgrzy w podręcznikach? Że kim byli w czasie II wojny światowej? To w PRL-u usiłowano wybielać sojuszników Hitlera z Europy Środkowej, bo dzięki ZSRR zostali naszymi nowymi przyjaciółmi przeciw tym strasznym Amerykanom, Anglikom i Francuzom.




Sd.Kfz.9 powstał jako ciągnik artyleryjski, jednak używany był przede wszystkim w roli pojazdu służącego do ewakuacji lub przewożenia uszkodzonych pojazdów pancernych. Radził sobie nawet z ciężkimi czołgami, które były holowane przez dwa lub trzy ciągniki. Wielkie wrażenie robią konwoje ciągnące np. ogromne armaty obrony wybrzeża.




„FAMO” jest ulubionym pojazdem w świecie modelarzy i u nich można znaleźć ciekawe fotografie ciągnika (dbają o szczegóły). Na jednym z blogów panzerserra.blogspot.com zamieszczono zdjęcia jak powstawał prototyp?( rok 1938) Sd.Kfz.9.

Wyprodukowano ok. 2500 tych pojazdów a do dzisiaj zachowały się nieliczne i są ozdobą muzeów. Istniała także wersja opancerzona wyposażona w armatę.

 

 "Zagadka „lądowych/latających torped” z Festung Breslau rozwiązana? Część pierwsza" kunstkamerasudecka.blogspot.com