środa, 6 czerwca 2018

Encyklopedia sudecka. Nie tylko korniki. Ogrodnica niszczylistka zdobywa sudeckie szczyty


Gdy siedziałem na Przełęczy pod Trzeboniem i jadłem truskawki (jeszcze nie rosną na Przełęczy, przywiozłem je z Wrocławia) przysiadł się do mnie chrząszcz będący miniaturką chrabąszcza majowego. Zainteresował się szypułkami, które trzymałem w garści, więc go poczęstowałem. 


 

Niedługo później wszedłem na platformę widokową na Jaworniku Wielkim i zobaczyłem setki podobnych chrząszczy pożerających drzewa liściaste. 
Trochę zmieniłem zdanie o "sympatycznym koledze". 


 

Jak to się kiedyś mówiło … jeden Rosjanin to sympatyczna, szczera dusza. Podobnie dwóch, czterech, dziesięciu.
 

Sto tysięcy Rosjan w jednym miejscu zaczynało stanowić problem.

Już nie byli tacy sympatyczni. 

Zaczynali tworzyć "wielki naród", co zabijało tę indywidualną i miłą, szczerą duszę.

 

„Ogrodnica niszczylistka (Phyllopertha horticola) – gatunek chrząszcza z gatunku poświętnikowatych i podrodziny rutelowatych.” wikipedia.org




 


Teoretycznie powinna żerować w ogrodach, parkach, na skrajach lasów. 



 

„Nazwa tego owada, mówi o nim właściwie wszystko. Nie dość, że chrząszcz ten upodobał sobie w dużej mierze środowiska typowo antropogeniczne (innymi słowy, te w pobliżu ludzi), to jeszcze ma niebywałą skłonność do niszczenia roślin (nie tylko listków), zwłaszcza, gdy dochodzi do masowego pojawienia się (co wcale nie jest takie rzadkie).” swiatmakrodotcom.wordpress.com




 

Rok 2013 …

„W tym roku zaobserwowałem jednak dość nietypowe zjawisko. Otóż ogromne ilości tych chrząszczy występowały na wierzbie i brzozie, gatunkach należących do zupełnie odmiennych rodzin. Rozszerzenie bazy pokarmowej o gatunki mające znaczenie gospodarcze, może w przyszłości przysporzyć nie lada problemów leśnikom.





 

Nie tylko chrząszcze wyrządzają szkody wśród roślin. Poważnym problemem są pędraki. Podobne, choć mniejsze od pędraków chrabąszcza majowego, to jednak potrafią skutecznie nękać systemy korzeniowe mniejszych roślin, również traw.” naszemiasto.pl

 




Futrzak - ciało ogrodnicy jest gęsto owłosione.