wtorek, 7 kwietnia 2020

„Chłop się nie przeżegna, dopóki piorunu nie usłyszy”? i „Nie każda trwoga prowadzi do Boga”. Z Pogórza Wiśnickiego pod Góry Sowie. „Jeśli brakuje żywych świętych, to trzeba czcić relikwie”

W Kościele katolickim kult relikwii nie jest zabroniony, ale jest dość ryzykowny ...

„(...) znamiennym jest fakt, że o relikwiach nie wspomina w ogóle Katechizm Kościoła Katolickiego. Przestrogą są także słowa mistrza Eckharta: „Ludzie, czego szukacie w martwej kości? Czemu nie poszukujecie żywej świętości, która dać może życie wieczne?”. przewodnik-katolicki.pl




Kolumna Szymona z Lipnicy na rynku w Lipnicy (nie w całości) Murowanej w roku 2007


„Kochani, pragnę Was poinformować, iż w ubiegły poniedziałek nasza parafia otrzymała od Ministra Prowincjalnego Zakonu Braci Mniejszych, czyli oo. Franciszkanów (Bernardynów), o. Teofila Adama Czarniaka, który urzęduje w Kalwarii Zebrzydowskiej, relikwie św. Szymona z Lipnicy. Jest On szczególnym patronem w czasie epidemii. Zachęcam do zapoznania się z życiorysem św. Szymona, ale przede wszystkim do modlitwy przez Jego wstawiennictwo.” parafiapg.pl

„Proboszcz parafii pw. św. Marcina w Piławie Górnej postarał się o relikwie św. Szymona z Lipnicy, który pod koniec życia pomagał chorym, a po śmierci ocalił setki osób.” swidnica.gosc.pl

„Kult relikwii stanowi jeden z głównych przejawów pobożności chrześcijańskiej. Jednakże w teologii jest określany jako względny, czyli skierowany ku osobom świętym, z którymi relikwie są związane i jako taki nie stanowi koniecznego warunku czci świętych. Najnowszy katechizm Kościoła nie wspomina o relikwiach. Istnieje dość słynne powiedzenie: „Jeśli brakuje żywych świętych, to trzeba czcić relikwie”. vademecumliturgiczne.pl

„Staropolskie przysłowie „Jak trwoga, to do Boga” może oznaczać zarówno to, że „niektórych ludzi dopiero krytyczna sytuacja skłania do modlitwy”, jak i spostrzeżenie, że „chłop się nie przeżegna, dopóki piorunu nie usłyszy”. W przysłowiu tym ukryta jest bowiem podwójna mądrość. Z jednej strony mówi nam o tym, że religijność wpływa na sposób, w jaki człowiek postrzega spotykające go w życiu trudności i jak sobie z nimi radzi. Z drugiej – każe odróżnić myślenie magiczne od myślenia religijnego.” tygodnikpowszechny.pl





"W gotyckim kościele świętego Leonarda w Lipnicy Murowanej znajduje się zagadkowy słup dębowy rzekomo z wizerunkiem słowiańskiego boga Światowida, podpierający ołtarz główny. Skąd się wziął pogański Światowid w chrześcijańskiej świątyni? Czy prawdą jest, że pochodzi on z istniejącej w Lipnicy gontyny pogańskiej lub świętego gaju?" bochenskiedzieje.pl

„Kult relikwii należący do nurtu pobożności ludowej ogniskuje w sobie zarówno zdrową wiarę, jak i elementy magii, ufną prośbę o orędownictwo i naiwną ufność składaną w rzeczach na podobieństwo amuletów czy talizmanów. Zawiera on szczerą pobożność i jednocześnie zabobon, szukanie ratunku w życiowych bolączkach i pożądanie mocy czy zysku. Nie wszystkie przejawy tego kultu bywały zgodne z nauczaniem biskupów i teologów, gdyż pobożność ludowa kieruje się nie tylko teologią, ale również własnymi zasadami i wykładnią prawd, norm i praktyk moralnych.” (Ks. Grzegorz Dziewulski „Teologiczne podstawy kultu relikwii”)

„Przemiany społeczne, które miały miejsce w PRL-u, takie, jak: gwałtowna urbanizacja, industrializacja, wzrost poziomu wykształcenia doprowadziły do zmniejszenia odsetka ludności wiejskiej. Konsekwencją tego powinno być zmniejszenie się obszaru religijności ludowej, ale takie zjawisko nie nastąpiło. Wręcz przeciwnie, religijność ludowa stała się dominującą formą życia religijnego w Polsce.” (Maciej Krzywosz „Cuda w Polsce Ludowej”)

A po PRL-u?

„W roku 2017 zdecydowanie ufało Kościołowi katolickiemu 29,9 proc., a w 2020 już tylko 15,7 proc.” wiez.com.pl

Trwanie w religijności ludowej ma przyszłość?