poniedziałek, 30 sierpnia 2021

Gotycki ołtarz z drukarki 3D. Pierwsze takie przedsięwzięcie w Polsce, Europie?, na świecie? W „zagłębiu” Mistrza Ołtarza z Gościeszowic. Część pierwsza

 


Oryginalne figury z ołtarza w Koninie Żagańskim na wystawie "Migracje" we Wrocławiu



Warsztat Mistrza z Gościeszowic był jednym z bohaterów wystawy „Migracje” we wrocławskim Muzeum Narodowym.


Kościół w Koninie Żagańskim jest na co dzień trudno dostępny (jak większość polskich świątyń). Na szczęście oryginalne elementy ołtarza widzieliśmy na wrocławskiej wystawie

„Poliptyk z Gościszowic (teraz używa się się formy Gościeszowice – od red.) to jedna z najważniejszych późnogotyckich nastaw na Śląsku, stworzyli ją twórcy wykształceni w Norymberdze. Dzieło to na co dzień jest przechowywane w miejscu, do którego powstało, czyli kościele św. Katarzyny w Gościszowicach i z uwagi na sposób jego ustawienia nie ma możliwości podziwiania go z bliska. Niewidoczne pozostają również malowidła. Na wystawie „Migracje” jest prezentowany w pełnej krasie, we wszystkich odsłonach.” facebook.com



Na wystawie obecne były liczne dzieła tego, jednego z najważniejszych, późnośredniowiecznych warsztatów malarskich i rzeźbiarskich (jest on jednym z bohaterów książki „Pod znakiem świętego Sebalda”) na Śląsku. Jednymi z ciekawszych, prezentowanych obiektów były fragmenty ołtarza z Konina Żagańskiego, na co dzień przechowywane w muzeach Wrocławia i Zielonej Góry. Ołtarz ten zasłynął kilka lat temu dzięki pionierskiemu przedsięwzięciu.

„Maryja i święci w 3D. To, co do tej pory było niemożliwe, stało się faktem! Figury Mistrza z Gościeszowic, dzięki najnowszym technologiom, znów można zobaczyć w Koninie Żagańskim. W świątyni wybudowanej w 1505 roku w Koninie Żagańskim tryptyk Mistrza Ołtarza z Gościeszowic był od zawsze. W centralnym punkcie artysta, tworzący na Śląsku oraz na terenie Wielkopolski, Saksonii i Brandenburgii, umieścił prawie 1,5-metrowe figury św. Bartłomieja, św. Barbary z Nikomedii i Matki Bożej z Dzieciątkiem. Problem jednak w tym, że ich tam już dawno nie ma. Dwie są w Zielonej Górze, a trzecia – we Wrocławiu. Pomimo wielu starań proboszczów i parafian, figur nie udało się odzyskać. Kiedy wydawało się, że już nic nie da się zrobić, proboszcz ks. Bogdan Konarzewski CM usłyszał historię figury Matki Bożej z sanktuarium maryjnego w Tulcach, którą odtworzono w technologii druku 3D.” zgg.gosc.pl

W Koninie Żagańskim dzięki technologii druku 3D udało się skompletować cały, gotycki ołtarz szafowy.



„Do druku użyto kompozytu drewna, czyli zmielonych wiórów drewna (70 proc.) z polimerami (30 proc.) umożliwiającymi sklejanie kolejnych warstw. – Podczas drukowania czuć zapach jakby palonego drewna w kominku.”

„Wydruk figur zajął ponad 600 roboczogodzin. Figura Matki Boskiej z Dzieciątkiem miała 19.844 cm2, Św. Barbara - 13.321 cm2, a Św. Bartłomiej - 13.758 cm2. Zużyto przy tym 12 kg materiału oraz kilkanaście tubek specjalnego i supermocnego kleju. Obecne drukarki 3D nie tworzą modeli większych od wymiarów 20x20x20 cm (rok 2014 – od red.), dlatego każdą z figur trzeba było podzielić na mniejsze klocki. Największa, 1,5-metrowa Matka Boska, ostatecznie składała się aż z 78 elementów. Ich druk zajął ponad 3 tygodnie. Do tego jeszcze tydzień sklejania i wstępna obróbka. Oczywiście wcześniej materiał z którego została wykonana figura przeszedł pomyślnie szereg testów m.in. od sprawdzenia wytrzymałości samych klocków na które została podzielona figura, przez testy połączeniowe wynikające z klejenia i pozostawienie wydruków kilka nocy zanurzonych w wodzie, aż po ekstremalne testy temperaturowe. 



Ostatnim szlifem był proces polichromowania. W przypadku Matki Bożej zajął się tym prof. Dariusz Markowski z UMK w Toruniu, a św. Barbary i Bartłomieja Joachim Nowacki z podleszczyńskiej Osiecznej. Figury do podżagańskiej świątyni trafiły w grudniu 2014 r. To prawdopodobnie pierwsza na świecie kopia 3D gotyckiego ołtarza, składającego się z trzech pełnoplastycznych figur.” scanning3d.pl (tu galeria zdjęć)




Patrząc na świętego Bartłomieja z wrocławskiego Muzeum Narodowego warto pamiętać, że w Koninie Żagańskim ma bliźniaka 3D.

Ciąg dalszy nastąpi.

"Koronacje Marii z Chełmska Śląskiego i Wrocławia. Sztuka na wojnie z heretykami? Część pierwsza" kunstkamerasudecka.blogspot.com